Siirry sisältöön

Digitaalinen ostettavuus ja löydettävyys -hanke

Nainen kuvaa kännykällä metsämaisemaa.

 

Kuva: Antti Rastivo

Yhdessä kestävää kasvua Espoon ja lähialueiden matkailuun – Vastuullisten palveluiden löydettävyys ja ostettavuus -hanke edistää Espoon ja lähialueiden digitaalisen toimintaympäristön kykyä kansainvälisen matkailun kasvuun ja pyrkii varmistamaan alueelle saapuvan matkailijan saumattoman asiakaskokemuksen inspiraatiosta ostamiseen ja suositteluun. Tavoitteeseen vastataan mm. kehittämällä vastuullinen matkailun tuotteisto reittiehdotuksineen, jossa tarjonta viedään suoraan toimialan kansainväliseen jakelutieympäristöön ostettaviksi.

Hankkeen tulostavoitteet voidaan jakaa seuraavasti:

1) Alueellisen liiketoimintamallin luominen matkanjärjestäjien, MICE-toimijoiden ja kuluttajien tavoittamiseksi
2) Tiedolla johdettu Vastuullinen Espoo -toimintamallin kehittäminen ja käyttöönotto
3) Espoo ja lähialueet digitaalisesti ostettavaksi

Hanke saa rahoituksensa Matkailuelinkeinon elpymistä edistävät kehittämishankkeet -rahoituksesta, joka on osa vuoden 2020 neljättä lisätalousarviota, jonka eduskunta hyväksyi 25.6.2020. Työ- ja elinkeinoministeriön, Etelä-Savon maakuntaliiton ja Varsinais-Suomen liiton 3.7.–31.8. järjestämässä rahoitushaussa matkailun alueorganisaatioille ja laaja-alaisesti matkailua kehittäville toimijoille esitettiin rahoitettavaksi 29 hanketta 89 lähetetystä hakemuksesta. Rahoitettavien hankkeiden pääasialliseksi tavoitteeksi edellytettiin matkailuelinkeinon elpymisen edistämistä ja matkailun kehittämistä alueilla.

Hankkeen toteuttaa Enter Espoo Oy / Visit Espoo
Toteutusaika: 1.11.2020 - 31.12.2021

Ajankohtaista

ESPOON MATKAILUTUOTTEIDEN UUDET KAUPPAPAIKAT TRAVEL PLANNER JA BOOKINGPOINT ON NYT JULKAISTU!

Travel Planner

Visit Espoo on avannut uuden matkapakettien kauppapaikan, Travel Plannerin, jonka avulla matkailijat voivat jatkossa räätälöidä matkareitin, suunnitella mieleisen pakettimatkan ja tehdä varaukset niin majoitus-, elämys- kuin ilmaispalveluihin. Halutessaan voi varata myös vuokra-auton. 

Oman matkapaketin räätälöinnin lisäksi, matkailija voi valita ja ostaa jonkin valmiiksi rakennetuista teemareiteistä ja -paketeista. Tällä hetkellä palvelusta löytyvät valmiit matkapakettiehdotukset aktiiviseen minilomaan pyöräillen, perhelomalle sekä paketti luontofaneille ja merellisestä elämästä nauttiville. Valikoimaa täydennetään jatkuvasti, joten verkkokaupassa kannustetaan piipahtamaan aika ajoin inspiroitumassa. Travel Plannerin suomenkielinen versio on julkaistu tänään ja englanninkielinen versio julkaistaan tulevina viikkoina. Lue uutinen kokonaisuudessaan tästä

Siirry Travel Planneriin tästä!

Bookingpoint

Bookingpoint mahdollistaa yksittäisten elämyksien, aktiviteettien ja vuokavälineiden varaamisen. Espoo on mukana myös Etelä-Suomen kuntien ja matkailuyrittäjien yhteisessä Bookingpoint -kauppapaikassa, joka julkaistiin aiemmin kesäkuussa. Bookinpointissa majoitusten, kuljetusten, välinevuokrausten, tapahtumalippujen, retkien ja palveluiden varaaminen tapahtuu siis samassa paikassa – varattavissa ja ostettavissa on niin Nuuksion melonta- tai patikkaretki kuin vaikkapa Fiskarsin ruukin opastettu kierros. Myös erilaiset välinevuokraukset onnistuvat. Palvelu auttaa lisäksi vertailemaan eri palveluntarjoajien hintoja ja saatavuutta. Mukana on 12 kuntaa; Kemiönsaari, Salo, Hanko, Raasepori, Lohja, Vihti, Espoo, Helsinki, Vantaa, Tuusula, Sipoo sekä Porvoo, joiden tuella rakennettu kauppapaikka iskee koronan jälkeiseen matkailumarkkinaan tehokkaalla verkkoliiketoiminnalla ja alueen yrittäjien tiiviillä yhteistyöllä. Lue uutinen kokonaisuudessaan tästä

Siirry Bookingpointiin tästä!

 

VISIT FINLANDIN KANSALLINEN TIETOVARANTO DATAHUB ETENEE!

Osana Digitaalinen ostettavuus ja löydettävyys -hanketta Visit Espoo käyttöönottaa Visit Finlandin kansallisen tietovarannon, Datahubin. Lisätietoa käyttöönotosta päivitetään tänne sitä mukaan, kun toimenpiteet etenevät. Tässä vaiheessa matkailutoimijat voivat tutustua aiheeseen Lue lisää -painikkeesta.

LUE LISÄÄ datahubista!

Visit Finlandin kansallinen tietovaranto DataHub on pilotointien jälkeen avautunut virallisesti niin matkailuyrittäjille kuin alueillekin. DataHub mahdollistaa matkailutuotteiden näkyvyyden useissa eri kanavissa mm. Visit Finlandin My Stay:ssä, tulevassa uudessa VF.comissa, VF:n tulossa olevassa BtoB-alustassa sekä tulevaisuudessa monissa muissa kotimaisissa ja kainsainvälisissä kanavissa. VF järjestää syksyn aikana yrityksille suunnattuja klinikoita DataHubin käyttöönottoon ja tuotteiden lisäämiseen liittyen. Ilmoittautumaan pääsee alle olevan linkin kautta. Samaisen linkin takana on suora linkki myös DataHubin omille sivuille, jossa lisätietoa ja ohjeet alustalle kirjautumiseen.
 
Ilmoittaudu DataHub klinikoihin!

Visit Finlandin matkailualan kansallinen DataHub-tuotetietokanta on ensimmäisiä kansallisia tuotetietokantoja Euroopan mittakaavassa. Visit Espoo on mukana DataHubin käyttöönotossa Espoon alueella, ja syksyn aikana suunnitellaan alueen sisäistä toimintamallia ja tuotetietokannan hyödyntämistä. Visit Espoo kannustaa alueen yrityksiä lisäämään tuotteensa tietokantaan mahdollisimman pian.

Lue datahubista Visit Finlandin tiedotteesta!

DIGIOSTETTAVUUDEN KICK-OFF WEBINAARI JÄRJESTETTIIN 13.4.2021. 

Visit Espoon järjestämässä digiostettavuuden kick-off-tilaisuudessa kuultiin konkreettisista tavoista yrityksien digimyynnin käynnistämiseksi ja kehittämiseksi sekä annettiin konkreettisia vinkkejä oman palvelutarjonnan onlinetuotteistamisesta ja digiostettavuuden edistämisestä. Esittelimme samalla alueen matkailuyrityksille tarjottavia digiostettavuuden ja digitaalisen myynnin kehittämisen toimenpiteitä, joiden kautta digitaalisessa tuotteistustyössä on tarkoitus edetä. Tilaisuus oli tarkoitettu kaikille Espoon ja lähialueiden matkailuyrityksille. Webinaari järjestettiin yhteistyössä FlowHousen ja ElämysGroupin kanssa. Webinaarin nauhoite on nyt katsottavissa.

Katso kick-off webinaari tästä!

 

DIGIKYSELYYN VASTAAMINEN ON PÄÄTTYNYT!

Visit Espoon matkailutoimijoille on suunnattu digikysely ajalla 8.3.-17.3.2021, jonka avulla olemme selvittäneet tilannekuvaa alueemme tämänhetkisistä matkailutoimijoista ja heidän tilastaan digitaalisen ja vastuullisen liiketoiminnan näkökulmista. 

 

HAKU MATKAPALVELUIDEN DIGITAALISEKSI JAKELUASIANTUNTIJAKUMPPANIKSI AJALLE 15.4.-30.12.2021 ON PÄÄTTYNYT!

Hanke hakee matkapalveluiden digitaalista jakeluasiantuntijakumppania ajalle 15.4.-30.12.2021. Asiantuntijan rooli on toimia yhdessä tilaajan ja toimeksiantoon liittyvien muiden sidosryhmien asiantuntijakumppanina vastaten matkareittien, -pakettien ja -tuotteiden jakelualustan teknisestä/kaupallisesta tuotannosta, liittämisestä osaksi Visit Espoon verkkopalvelua ilman suuria järjestelmäintegraatioita sekä jakelualustan pilotinaikaisesta ylläpidosta, asiakaspalvelusta ja optimoinnista.

Tarjouspyyntö koostuu kahdesta osa-alueesta:

1. Matkatuotteiden, -pakettien ja -reittien jakelualustan tekninen/kaupallinen tuotanto sekä jakelualustan liittäminen osaksi alueen DMO-sivustoa (www.visitespoo.fi) ilman suuria järjestelmäintegraatioita.

2. Jakelualustan pilotointivaiheen ylläpito, asiakaspalvelu ja optimointi hankinnan ajan. Tuotteiston myynnissä tulee huomioida tuotanto- ja jakeluympäristön palveluiden sisältö- ja toimintamallit, digitaalisen myynti- ja jakelutoiminnan tieto- ja toimintamallit sekä toiminta-alueen lait, säännökset ja määräykset (mkl. valmismatkalain vaatimukset).

Tarjous on pyydetty jättämään 18.3.2021 klo 16.00 mennessä sähköpostitse liitetiedostona osoitteeseen tiina.r.backman@espoo.fi

Tarjoukseen liittyvät lisäkysymykset on tullut toimittaa sähköpostitse tiina.r.backman@espoo.fi 11.3.2021 klo 16 mennessä. Tilaaja kokoaa vastaukset yhteen ja toimittaa vastaukset tarjouspyyntökierroksessa mukana oleville toimittajille.

Tarjouspyynnön tarkempi sisältö löytyy täältä.

 

Hankkeen tiedotteet

 

Lisätietoja:

Tiina Backman
Projektipäällikkö
Enter Espoo Oy
tiina.r.backman(at)espoo.fi
+358 (0)41 545 5515

Eveliina Anttila
Projektikoordinaattori
Enter Espoo Oy
eveliina.anttila(at)espoo.fi
+358 (0)40 750 4744