Päivitetty 5.5.

Huom! Hallituksen 4.5. tiedottamien uusien linjauksien johdosta eri rajoitustoimia aletaan purkaa hallitusti vähitellen. Käytännön järjestelyt vievät kuitenkin jonkin verran aikaa ja pyrimme informoimaan avautumisista ja palveluiden saatavuudesta sitä mukaa, kun tietoa tulee.

Koronavirus (COVID-19): tietoa vierailijoille

Löydät päivitettyä tietoa koronaviruksen tilanteesta sekä Espoossa ja Suomessa matkustamisesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Lisätietoa koronaviruksesta englanniksi löytyy WHO:n sivustolta: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Terveystietoa vierailijoille (päivitetty 17.3. klo 9.00)

Jos vierailija kokee äkillisen hengitystieinfektion oireita kuten kuumetta, yskää ja hengenahdistusta ja/ tai hänellä on syytä epäillä altistuneensa koronavirukselle, on lääketieteellistä neuvoa syytä kysyä viipymättä.

Vierailijoita kehotetaan ottamaan ensin puhelimitse yhteyttä Päivystysapuun numeroon 116 117.

Terveystietoa espoolaisille – www.espoo.fi/koronavirus (päivitetty 16.3. klo 15.00)

Jos epäilet saaneesi koronavirustartunnan, pysy kotona - jos oireesi ovat vakavia, kysy puhelimitse toimintaohjeita. Terveysasemalle voi tulla vain ajanvarauksella. Oireesi arvioidaan aina ensin puhelimessa.

Espoon terveysasemien koronaneuvonta, p. 09 816 34600 ma-pe klo 7-18. Iltaisin kello 18 jälkeen ja viikonloppuisin espoolaisia neuvoo koronavirustartuntaan liittyvissä asioissa Päivystysapu, p. 116 117.Lue lisää Espoon varautumisesta Espoon kaupungin verkkosivuilta. https://www.espoo.fi/fi-FI/Espoo_on_varautunut_koronavirukseen(178318)

Tapahtumat ja palvelut Espoossa (päivitetty 9.4. klo 10.30)

Julkiset kokoontumiset rajoitetaan kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

Hallitus päätti maanantaina 16.3. poikkeuksellisista, käytännössä kaikkien kansalaisten arkeen vaikuttavista rajoitustoimenpiteistä koronavirusepidemian hillitsemiseksi. Sulkutoimenpiteet jatkuvat toistaiseksi - seuraamme julkista tiedotusta (edit 9.4.).

Päätöksen mukaan, suljetaan valtion ja kuntien museot, teatterit, Kansallisooppera, kulttuuritalot, kirjastot, kirjastoautot, Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut, harrastustilat ja -paikat, uimahallit ja muut urheilutilat, nuorisotilat, kerhotilat, järjestöjen kokoontumistilat, vanhusten päivätoiminta, kuntouttava työtoiminta ja työkeskukset. Hallitus suosittelee yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä uskonnollisten yhteisöjen toimivan samoin.

Tämä koskee Espoon osalta mm. kaikkia kirjastoja, kulttuurikeskusta, näyttelykeskus WeeGeetä ja kaikkia muita kulttuuritiloja. Ne ovat suljettuina 17.3. alkaen. Espoon kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalvelut ja Tapiola Sinfonietta suunnittelevat sen sijaan livestreamauksia loppukevääksi.

Lisäksi kaupungissa toimiva yksityisen ja kolmannen sektorin toiminta seuraa valtioneuvoston linjauksia ja tiedottaa poikkeustilanteen vaikutuksista omilla verkkosivuillaan.

Kurkkaa Visit Espoon tapahtumakalenterin virtuaalitapahtumat kooste ja osallistu tapahtumiin kotisohvalta! Huomioithan, että muilta osin visitespoo.fi:n tapahtumakalenteri ei ole ajan tasalla toistaiseksi. Pahoittelemme tästä johtuvia virheitä tapahtumakalenterissamme. Yleisötilaisuuksien ja tapahtumien ajankohtaiset tapahtumatiedot kannattaakin tarkistaa tapahtumien omilta nettisivuilta.

visitespoo.fi:n tiedot palveluntarjoajien aukioloajoista eivät ole ajan tasalla. Suosittelemme vierailemaan tahojen omilla verkkosivuilla.

Visit Espoo on peruuttanut kaikki itse järjestämänsä tapahtumat toistaiseksi estääkseen koronaviruksen leviämistä. Kaikki Visit Espoon järjestämät sidosryhmätilaisuudet järjestetään Skype- tai Teams-kokouksena tai siirretään myöhäisempään ajankohtaan.

Liikkuminen Espoossa (päivitetty 17.4.)

HSL kehottaa välttämään turhaa matkustamista, jotta ne, joiden tarvitsee matkustaa, voivat matkustaa turvallisesti. Etenkin ruuhka-aikoina (ma–pe noin kello 7–9 ja 15–18) matkustajia on tavallista enemmän, ja jos on mahdollista, HSL suosittelee matkustamista muina aikoina.

HSL:n ja VR:n liikenne kulkee osin harvennetuin aikatauluin. Bussiliikenteessä kuljettajat eivät myy lippuja perjantaista 13.3. alkaen toistaiseksi. Näin pyritään välttämään ylimääräistä rahan käsittelyä ja kuljettajien ja matkustajien välisiä kontakteja. Bussit siirtyvät supistettuihin kesäaikatauluihin 20.4.2020 ja lähtöjen määrää supistetaan sopeutetusti noin 20%. Metro ja junat kulkevat toistaiseksi nykyisillä aikatauluillaan. Muista pitää turvaväli myös julkisissa kulkuneuvoissa.

Jos on mahdollista, kävele tai pyöräile tarpeelliset matkat. Lisäksi HSL suosittelee etätöitä, jos työnantaja ja työtehtävät sen mahdollistavat.

Lisätietoa HSL:n sivuilta: https://www.hsl.fi/korona

Matkailuneuvonta (päivitetty 9.4. klo 10.30)

Matkailuneuvontamme palvelee sähköisesti sekä puhelimitse. Voit olla yhteydessä puhelimitse soittamalla, tekstiviestillä tai WhatsAppin kautta. Numero +358 (0)43 824 6866 vastaa klo 9-16. Vaihtoehtoisesti yhteyttä voit ottaa sähköpostitse visit@espoo.fi tai Facebookissa sivujemme Visit Espoo kautta.

Esitetilausten toimitus on keskeytetty toistaiseksi.

Leppävaaran, Espoonlahden ja Matinkylän asiointipiste on toistaiseksi suljettu. Espoon kaupungin muut asiointipisteet Tapiolassa, Espoon keskuksessa ja Kalajärvellä palvelevat ainakin toistaiseksi. Suosittelemme kuitenkin, että asiakkaat siirtäisivät kiireettömien asioidensa hoitamista myöhemmäksi ja ottaisivat yhteyttä ensisijaisesti puhelimitse koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi. https://www.espoo.fi/asiointi